【ネタバレあり】右手が描く物語(『この世界の片隅に』)2016年11月27日 10時32分26秒

 原作『この世界の片隅に』を読んだ後、妻から「結局、あのばけもんってなんだったの?」という素朴な質問を投げかけられた。自分も結論めいたものは持っていなかったので、その場はそのままになってしまったが、映画鑑賞後に目にしたあるツイートをきっかけに、少し考察が自分の中で深まった感じがするので、頭の整理も兼ねて文章にしてみたい。
 なお、本論考は主に『この世界の片隅に』原作に関する解釈であることから、基本的に原作、映画の双方についてネタバレ前提なのでその点はご注意いただきたい。

◼︎「ばけもん」がしたこと。
 物語中、「ばけもん」が姿を表すのは以下の2ヶ所だけである。

1:冬の記憶
・周作少年をさらって背負ったカゴに入れていた。
・幼いすずさんに声をかけ、同じくカゴに入れる。
・すずさんの(子供らしい)機転で、相生橋の上で眠らされる。

2:人待ちの街
・相生橋の上で周作とすずさんと再会?する。

 特に、物語終盤、映画予告編のキーフレーズでもあり、作品タイトルの含意そのものでもあるすずさんの台詞「ありがとう。この世界の片隅に、うちを見つけてくれて」の後に登場するのがいかにも思わせぶりなのだが、よく考えるまでもなく、呉に住む周作少年と江波に住むすずさんの接点はこの一件の他になく、周作が「この世界の片隅に」すずさんを見つけることができ、わざわざ名前だけを頼りにすずさんを探して求婚したということも、この事件が、少なくともこの二人にとっては「現実にあったこと」だったことを示しているだろう。

 映画『この世界の片隅に』公式アートブック、公式ガイドブック等での片渕監督の談話としては、過去にあった二人の実際の出会いが、すずさんの中ではそのような物語になっていたのだろう、との解釈を示している。
 映画では、原作にはあったすずさんのモノローグ「でも海苔が一枚足りなくて翌日父が大慌てでおわびに行ったのも確かなのだ」がなくなっており、また、原作とは異なる演出として、序盤の「冬の記憶」が半ばすずさんが絵を描きながら妹のすみちゃんに語る物語として演出されることで、映画においてはその物語の架空性がより強調されているとも解釈できる。

 物語中、すずさんは周作があの時の少年であることには気がついておらず、周作の口からも具体的な出会いが語られることはない。
 少女マンガ的観点からすると典型的な「あの時の男の子」なのだが、ヒロイン側がそのことを忘れ切っているのはいかにも「ぼーっとした」すずさんらしい(笑)。
 一方、周作の方は4つ年上でもあり、記憶もしっかりあったのだろうが、記憶にあるあの事件をどの程度現実のことだと思っていたのだろうか。名前を頼りにすずさんを探した訳だが、見つからなかったら「やっぱり夢のようなものだったのかも」と思ったりしたかもしれない。

◼︎「ばけもん」の正体は?
 物語の序盤では、この「ばけもん」、座敷童、と、空想上の存在が登場する。
 このうち、座敷童の正体が、すずさんが後に呉の遊郭で出会うリンであることは、読者/観客にはわかるようになっている。(特に映画版では、よりわかりやすく演出されていると思う)
 座敷童が実在の少女リンであったのであれば、バケモノの方も、何らかの実在があるはずではないのか。ないのであれば、(上述の通り)そもそも二人が出会い、結婚することもなかったはずなのだから。
 しかし、物語の終盤においては、この「ばけもん」は「すずさんの失われた右手」が描いた、「南方の島で暴れまくり、ついにはワニと結婚!してしまったすずさんの鬼イチャン」が現実に姿を現したかのような描かれ方をしている。もともと空想の存在が、さらに空想の産物と紐付けられているのだ。

 この点の描き方は原作と映画で異なる。原作では相生橋の上で、すずさんは周作と間違えて「ばけもん」の毛むくじゃらの手に触れてしまう、すなわち、手で触われる実体があるのだが、映画では、「ばけもん」は二人の後ろを通り過ぎるだけであり、さらに、背負ったカゴの中からワニの奥さんが顔を覗かせたりしており、実体があるのかどうか疑わしい描かれ方となっている。これは、先に指摘した「冬の記憶」の映画版演出と方向性は同じで、より「ばけもん」の架空性を強調していると考えることができるだろう。

 さて、「ばけもん」の実体の有無はいったん措くこととして、もし仮に、この「ばけもん」が同じ存在であるとするなら、すずさんの兄がまだ子供であった、南方に出征する以前の「冬の記憶」の時期に存在するはずはない。
 「ばけもん」の架空性を強調した映画版の解釈をとるなら、この「ばけもん」はすずさんの心の中の空想が生み出したものであり、すずさんがすみちゃんに語る絵物語の中の一種のスターキャラクターのようなものと考えることもできるだろう。そのような解釈なら、上記のような矛盾は考えるだけ野暮だろう。
 一方で、海苔は実際に一枚減っており、「ばけもん」の手に触れることもできた原作からはどういう解釈が成り立つだろうか。

◼︎右手が描く物語
 原作においては、すずさんの右手は物語中、時折、神の視点を持ったり、現実に干渉したりしているように見受けられる。それらは、こうの史代先生の実験的マンガ手法として語られることは多いが、なぜその手法で描かれているのか、から、物語の中での解釈を行なうことも出来るのではないか。

 もっとも顕著なのは、右手のモノローグとして語られる最終回で、ここでは、右手がすずさんと孤児を引き合わせたかのような描かれ方をしている。
 リンの来歴が明らかとなる「りんどうの秘密」においても、リンの生い立ちは「右手が口紅で描いた物語」という形で提示される。リン本人が自らの生い立ちをすずさんに語ったとは思われないので、ここでも右手はすずさんの知り得ないことを知っている、一種の神の視点から物語を語っている。

 さて、この論考のきっかけとなったある方のツイートは、要約するなら概ね以下のようなものであった。

・すずさんは「信頼できない語り手」であり、この物語が物語中の事実を反映しているとは限らない。
・この物語は右手を失った母親の死ぬ間際の夢のようなものかもしれない。

 映画は「すずさんが本当にいたように感じさせる」ことに主眼を置いており、すでに述べてきたような、「ばけもん」の架空性の強調はその方針からなされているものと思われるが、確かに、原作ベースで考えるなら、上記の解釈もあながち否定できないように思う。

 さらにいうなら、原作においては、物語全体の語り手がすずさんの右手と解釈してもよいような構造になっている。「物語の語り手」であるなら、一種の神の視点を持っていることも容易に首肯できるだろう。
 その解釈を採るなら、「右手が描く物語」はすずさんにとっての現実に干渉しうる、ということにならないだろうか。実際、原作の最終回は右手がモノローグを語りながら、広島の母娘を描き出し、すずさんと引き会わせる、という趣向となっている。

 この「失われた後に右手が描いたもの」(すずさん本人は知り得ないこと)は、「右手が描くことによって初めて物語中に出現した」と考えることはできないだろうか。そう考えるなら、原作の終盤で右手が描き出しているのはすずさんが引きとる孤児だけでなく、マンガ「鬼イチャン」では「ばけもん」、さらには「りんどうの秘密」におけるリンも該当していることに気がつかされる。
 シュレディンガーの猫の解釈で、こんな話を聞いたことがある。蓋を開けるまでは生きているか死んでいるかが確定していない猫が、死んでいたとした場合、それはいつ死んだことになるのか? 死体を調べて死亡推定時刻がわかるなら、その時にはもう死んでいたことになるんじゃないのか? いや、そうではなく、蓋を開けて猫が死んでいることが「観測」された時に、死亡推定時刻も含めてその猫の死が「確定」するのだ、という考え方である。
 原作終盤で右手が行なっているのはそれに近いことではなかろうか。すなわち、「ばけもん」や「リン」や「孤児」を、その背景設定込みで物語の中に現出させている、と考えるなら、先に指摘したような時系列の矛盾は考えなくてよいことになるだろう。

 そう思って、原作の目次を見返してみると、終盤で右手が語り始める「りんどうの秘密」から最終回までは、回ごとの副題が(それまでの年・月ではなく)あることに改めて気付かされる。
 原作の冒頭の目次に立ち返れば、「ばけもん」「リン」の登場するエピソードを含め、副題がある。もちろん、連載に先立って発表された短編だから、という現実的な理由もあるものの、単に年月で示されるエピソード群が、独立した副題のあるエピソード群で挟まれているという物語の全体構造は意味深である。

 さて、この解釈を採るとした場合、右手がしたことはすずさんにとっての「出会い」という共通項があることにも気づく。「ばけもん」は周作がすずさんをみつけるきっかけを作り、「リン」は一人で呉に嫁入りしたすずさんの友人となり、「孤児」はすずさんの娘となる。右手は、失われた後に、「語り手」としての力を使い、すずさんに伴侶と友人と娘を与えてくれたのかもしれない。

 そこまで考えてしまうと、右手はいつ失われたのか、も隠されたポイントと解釈できるかもしれない。すずさんが呉に嫁入りすることさえも、失われた後の右手の采配と考えることができるので、先に紹介したつぶやきで指摘されていた通り、右手が失われたのは、実は広島での出来事なのかもしれない。
 広島に嫁入りし、夫を失い、自らも死んでいくしかなかった「もう一人のすずさん」の右手が、呉に嫁入りし、夫も失わない「もう一人の自分」の物語を描き出した。しかし、語り直された物語の中でも、呉での生活には激しい空襲が繰り返されるし、右手が「語り手」として物語を再構築する力が「失われた」がために発揮されているのだとすると、「語り手」である右手は呉での物語の中でも最終的には失われなくてはならない。むしろ、失われることによって、広島での物語を語ることができ、最後の娘とのめぐりあわせが完結する。
 …一種のループ構造だろうか。ちょっとこわい考えになってしまったかもしれない。

 これは、あまりそこまでは考察したくなかった類いの悲しい解釈とも言えるのだが、この考察では、すずさんが呉では恵まれなかった、別の時間軸?での娘と時空を超えて(!?)めぐり会うことができた、と考えることも出来るのが救いになるようには思う。

■最後に
 こういったメタ解釈は、SFファン、幻想文学ファンの習い性のようなものともいえるが、ちょっと前までこのblogで続けていたプリースト『双生児』解析でいろいろと考察していた癖がまだつづいているかもしれない。
 逆に言えば、原作『この世界の片隅に』がどれほど多層的な要素を持っているか、ということでもある。当時の風俗、生活、史実を徹底的に調べ尽くした生活マンガでもあり、妖怪的な存在が共存する民俗的な側面も持ち、唐沢なをきとタメを張れる実験マンガでもあり、今回考察したような幻想文学、SF的な考察の余地まである。一コマ一コマに何らかの仕掛け、仕込みがあり、何度読んでも新しい発見がある。あらためて、恐るべき作品であることを実感している。これからも、折に触れては読み返すことになりそうである。

 一方で、片渕監督はおそらく原作のもつある種のメタ構造にはもともと気付かれており、既に述べてきた通り、映画版における物語構造からは、そう言った要素を極力排除していると思う。物語終盤、絵コンテ段階ではあった「右手」の語りかけが、完成した映画ではなくなっている点からも共通の意図を読み取ることができるだろう。
 映画版については、まさにそこにいるかのように身近なすずさんの存在感をあますところなく味わうことにしたい。

コメント

_ 臼井ワクチン ― 2016年12月08日 22時52分02秒

原作未読で映画を見ていて、右手を失った母親が登場した瞬間、
彼女こそ広島で結婚したすずさんであり、
呉での出来事は逆「東京大学物語」的な幻想なんじゃないか?
という、話としては魅力的な構図がパァーッと浮かびながら
すでにすずさんが大好き過ぎて、自分の中ですぐ打ち消してしまったことを
ブログを読んで思い出しました。

自分が形にできなかったモノを、形にしてくれて感謝です。

_ たこい ― 2016年12月09日 04時29分26秒

コメントありがとうございます。
本文中にも書いた通り、片渕監督の演出意図は「すずさんが本当にいたと感じさせる」もので、表面上の物語は原作以上にリアルに感じられ、こういったメタ解釈と、表向きは対立しているように(本稿を書いている間は)思っていました。
しかし、映画版をあらためて考察すると、原作がマンガの手法で表現していた要素は注意深くアニメの手法に翻訳して埋め込まれている、と感じられるようになりました。
本稿では「原作への解釈」とは書きましたが、アニメ版にもこの解釈を援用することは可能であろうと、今は思っています。

_ サキ ― 2016年12月30日 15時12分08秒

映画を見て、言葉にできなかった事が文字としてまとまってこうして読めるのは、
ありがたい事です。
自分も、右手が語った、別の世界の物語なのではと考えたことがあります。
その設定を頭に入れて、作者や監督が意図して込めたものがなんだったかを考察してみると、すずの右手は、人間が生きて行く意味や希望を紡ぎだす想像力の暗喩と自分は考えました。
世界は歪んでいるゆえに、想像の力で歪みを補正して人は歪んだ世界であっても幸福を見出す。人は物語を紡ぐことで生きていける。
生きていく行為とは、物語を作り出す行為そのものだ、みたいな感想をもちましたが、文章力がついていかなくてなかなか言葉に出来ないんですね。
あまりにも重層的な構造を持った作品だけに、解釈が一筋縄ではいかない奇跡的な作品です。漫画やアニメと言う娯楽媒体が、ここまで進化してしまえる現象を目の当たりにして嬉しくなりました。

_ たこい ― 2017年01月01日 15時27分49秒

コメントありがとうございます。
自分が「右手の癒し」くらいの言葉で流してしまっていた部分について、うまく補ってもらえたようでグッときました。

_ Yeezy ― 2017年05月23日 02時35分48秒

This internet site is my intake, rattling
superb design and style and Perfect content.

_ Townhouse for sale in Villamartin ― 2017年05月23日 03時04分02秒

Outstanding quest there. What occurred after?
Take care!

_ marvel avengers academy credits ― 2017年05月23日 03時48分13秒

We stumbled over here by a different web page and thought I may as well
check things out. I like what I see so now i'm
following you. Look forward to looking over your web page for a second time.

_ (未記入) ― 2017年05月23日 05時16分33秒

I visited multiple web pages except the audio quality for audio songs current at this web page is really fabulous.

_ Cheap Code Black Season 2 ― 2017年05月23日 05時53分44秒

I have been browsing online more than 4 hours today, yet I never found
any interesting article like yours. It is pretty worth
enough for me. Personally, if all web owners and bloggers made good content
as you did, the web will be much more useful than ever before.|
I could not refrain from commenting. Exceptionally well written!|
I'll immediately grab your rss as I can't in finding your e-mail subscription hyperlink or e-newsletter service.

Do you've any? Kindly permit me recognize in order
that I may just subscribe. Thanks.|
It is perfect time to make some plans for the future and it is time to be happy.
I have read this post and if I could I desire to
suggest you few interesting things or suggestions. Perhaps you could write next articles referring to this article.
I desire to read more things about it!|
It is perfect time to make some plans for the longer term and it is time to be happy.
I've read this publish and if I could I wish to recommend you some fascinating
things or advice. Maybe you could write next articles relating
to this article. I desire to read more things approximately it!|
I've been surfing online greater than three hours today, but I never discovered any fascinating article like
yours. It's lovely price sufficient for me. In my view, if all website owners and bloggers
made excellent content material as you did, the web might be a lot more useful than ever before.|
Ahaa, its nice conversation regarding this article here at this webpage, I have read
all that, so now me also commenting at this place.|
I am sure this paragraph has touched all the internet viewers, its really really nice post on building up new
blog.|
Wow, this piece of writing is good, my younger
sister is analyzing these things, so I am going to let know
her.|
bookmarked!!, I like your blog!|
Way cool! Some very valid points! I appreciate you
writing this article and the rest of the site is very good.|
Hi, I do believe this is an excellent website. I stumbledupon it ;) I may revisit once again since I
bookmarked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to guide other people.|
Woah! I'm really digging the template/theme of this site.
It's simple, yet effective. A lot of times it's very hard to get that
"perfect balance" between superb usability and visual appeal.
I must say you have done a amazing job with this.
In addition, the blog loads very fast for me on Firefox.

Outstanding Blog!|
These are really fantastic ideas in on the topic of blogging.
You have touched some pleasant things here.
Any way keep up wrinting.|
I love what you guys are up too. Such clever work and coverage!
Keep up the great works guys I've included you guys to
my blogroll.|
Howdy! Someone in my Myspace group shared this site with us so I
came to take a look. I'm definitely enjoying the information.
I'm bookmarking and will be tweeting this to my followers!

Exceptional blog and superb style and design.|
I love what you guys are up too. Such clever work and coverage!

Keep up the terrific works guys I've included you
guys to blogroll.|
Hi would you mind stating which blog platform you're using?
I'm looking to start my own blog soon but I'm having a hard time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I'm looking for something completely unique.
P.S Apologies for getting off-topic but
I had to ask!|
Hello would you mind letting me know which hosting
company you're utilizing? I've loaded your blog in 3 different browsers and
I must say this blog loads a lot quicker then most.

Can you recommend a good internet hosting provider at a fair price?

Thank you, I appreciate it!|
I really like it whenever people get together
and share views. Great website, stick with it!|
Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.
Look advanced to more added agreeable from you! By the
way, how could we communicate?|
Hey just wanted to give you a quick heads up. The text in your content seem to be running off the screen in Firefox.
I'm not sure if this is a formatting issue or something to do
with browser compatibility but I thought I'd post to let you know.
The design and style look great though! Hope you get the problem resolved soon.
Thanks|
This is a topic which is close to my heart... Take care!
Where are your contact details though?|
It's very easy to find out any topic on web as compared to textbooks,
as I found this paragraph at this web page.|
Does your site have a contact page? I'm having problems locating it but, I'd like to
shoot you an e-mail. I've got some suggestions for your blog you might
be interested in hearing. Either way, great website and I look forward
to seeing it improve over time.|
Greetings! I've been reading your web site for a while now
and finally got the bravery to go ahead and give you a
shout out from Austin Tx! Just wanted to tell you keep up the excellent work!|
Greetings from Ohio! I'm bored to death at work so I decided to browse your site on my iphone during lunch break.

I love the knowledge you provide here and can't wait to take a look when I get home.
I'm amazed at how quick your blog loaded on my
cell phone .. I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, very good site!|
Its like you read my thoughts! You appear to grasp so much about this,
like you wrote the book in it or something. I believe that
you could do with some p.c. to force the message home
a little bit, but other than that, this is fantastic blog.
A fantastic read. I'll definitely be back.|
I visited various web sites however the audio quality for audio songs current at this site is in fact fabulous.|
Howdy, i read your blog occasionally and i own a similar one and
i was just curious if you get a lot of spam responses?

If so how do you protect against it, any plugin or anything you can recommend?
I get so much lately it's driving me mad so any
assistance is very much appreciated.|
Greetings! Very useful advice within this article!
It is the little changes that make the largest changes.
Many thanks for sharing!|
I truly love your site.. Excellent colors & theme. Did you make this website yourself?
Please reply back as I'm looking to create my own blog and would like to find out where you got this from
or what the theme is named. Cheers!|
Howdy! This article couldn't be written any better! Looking through this article reminds
me of my previous roommate! He always kept talking about this.
I will send this information to him. Pretty sure he will have a good read.
Thanks for sharing!|
Whoa! This blog looks exactly like my old one! It's on a entirely different topic but it has pretty much the same
layout and design. Excellent choice of colors!|
There is definately a great deal to know about this topic.
I really like all of the points you made.|
You've made some good points there. I checked on the web to learn more about
the issue and found most individuals will go along with
your views on this website.|
What's up, I read your blogs regularly. Your writing style
is witty, keep up the good work!|
I simply could not leave your website before suggesting that
I extremely loved the usual information a person supply in your guests?

Is gonna be again often to check up on new posts|
I wanted to thank you for this great read!!
I certainly enjoyed every little bit of it.
I have got you book-marked to check out new stuff you post…|
Hello, just wanted to mention, I enjoyed this post. It was helpful.
Keep on posting!|
Hi there, I enjoy reading through your article
post. I wanted to write a little comment to support you.|
I constantly spent my half an hour to read
this web site's posts all the time along with a cup of coffee.|
I always emailed this website post page to all my associates,
because if like to read it after that my contacts
will too.|
My developer is trying to convince me to move to .net from
PHP. I have always disliked the idea because of the expenses.

But he's tryiong none the less. I've been using Movable-type on several websites
for about a year and am concerned about switching to another platform.
I have heard excellent things about blogengine.net.
Is there a way I can import all my wordpress content into it?
Any kind of help would be really appreciated!|
Good day! I could have sworn I've visited your blog before but after going through a few of the posts
I realized it's new to me. Regardless, I'm certainly happy I
came across it and I'll be book-marking it and checking back often!|
Terrific work! That is the type of information that are supposed to be shared across the net.
Shame on Google for now not positioning this put up higher!
Come on over and discuss with my website . Thanks =)|
Heya i'm for the first time here. I found this board and I find
It truly useful & it helped me out a lot.
I hope to give something back and help others like you aided me.|
Hi there, There's no doubt that your web site might be having
internet browser compatibility problems. Whenever I look at your site in Safari, it looks fine however, if
opening in Internet Explorer, it's got some
overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up!
Other than that, fantastic website!|
A person essentially assist to make significantly articles I'd state.
This is the first time I frequented your web page and to this point?
I amazed with the analysis you made to create this particular post
incredible. Great activity!|
Heya i'm for the primary time here. I found this board and I in finding It truly useful & it helped me out much.
I hope to give one thing again and help others such as
you helped me.|
Hi! I simply wish to give you a big thumbs up for the great information you have here on this post.
I am returning to your blog for more soon.|
I every time used to study piece of writing in news papers but
now as I am a user of web thus from now I am using net for content, thanks to web.|
Your way of explaining everything in this post is actually nice, all be
able to effortlessly understand it, Thanks a lot.|
Hi there, I discovered your site via Google even as looking for a similar topic, your web
site got here up, it appears great. I have bookmarked it in my google bookmarks.

Hi there, just changed into aware of your blog through Google, and found that it is really informative.
I'm going to watch out for brussels. I'll be grateful should you proceed
this in future. Lots of other people will probably be benefited from your writing.
Cheers!|
I am curious to find out what blog platform you have been utilizing?
I'm having some minor security issues with my latest blog and I would like to find something more safeguarded.

Do you have any solutions?|
I'm extremely impressed with your writing skills and also with
the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you modify
it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog like this one nowadays.|
I am extremely impressed together with your writing abilities and also with the structure for
your blog. Is that this a paid subject matter or did
you modify it yourself? Either way keep up the excellent high
quality writing, it's uncommon to see a great weblog like this one today..|
Hello, Neat post. There is a problem along with your website in web
explorer, would check this? IE still is the marketplace leader and a large
component to other people will omit your great writing due to this
problem.|
I am not sure where you are getting your information, but great topic.

I needs to spend some time learning much more or understanding more.
Thanks for fantastic information I was looking for this information for my mission.|
Hello, i think that i saw you visited my weblog thus i came to “return the favor”.I'm trying to
find things to improve my website!I suppose its ok to use some of you
\

_ anal fucking ― 2017年05月23日 06時19分03秒

Hi friends, its enormous article on the topic
of educationand completely defined, keep it up all the time.

_ Igrat besplatno v avtomaty vulkan bez registratsii i sms ― 2017年05月23日 06時23分48秒

This is my first time pay a quick visit at here and i am in fact pleassant to read all at alone place.

コメントをどうぞ

※メールアドレスとURLの入力は必須ではありません。 入力されたメールアドレスは記事に反映されず、ブログの管理者のみが参照できます。

名前:
メールアドレス:
URL:
コメント:

トラックバック

このエントリのトラックバックURL: http://k-takoi.asablo.jp/blog/2016/11/27/8261198/tb